Pages

zondag, december 20

PEKING // dag 1

De eerste dag in Peking besloten we om uit te slapen. Ik ben nu niet zo'n goede uitslaper, heel soms kan ik eens echt lang slapen, maar vandaag was ik al wakker rond 8u30. Gelukkig was ik niet alleen en was Sarah ook al wakker. We namen samen met Tseu een ontbijtje in de hostel op het gemak en daarna verkenden we de buurt rond de hostel een beetje. Het duurde niet lang of de eerste souvenir was al gekocht! Ze hebben zo'n leuke winkeltjes hier met armbandjes, oorringen ... Iedereen die mij een beetje kent begrijpt nu wel dat ik al meteen met een armbandje naar buiten kwam. Sarah en ik hebben kunnen afdingen, Chinees kunnen is toch handig hé!
Om 12u hadden we met iedereen beneden in de hostel afgesproken om naar het 天安门 -poort van de hemelse vrede- te gaan.  Na het tientallen keren op plaatjes in de les te zien, was het eindelijk tijd om het eens in het echt te aanschouwen. Inclusief veel smog, uiteraard. Maar geen zorgen, dat ben ik al gewend van in Shenyang want daar was soms nog erger ... Bon, terug naar het Tiananmen! We liepen daar een beetje rond en trokken een beetje foto's met den Mao.

De Verboden Stad houden we voor een andere dag want daar heb je blijkbaar echt veel tijd voor nodig. Na het Tiananmen-plein gingen we door naar het 中山公园, het zhongshan-park.




Een mooi park waar er een speciaal fenomeen aan de gang was: een huwelijksmarkt. Overal stonden ouders met een blaadje waar hun zoon/dochter op werd beschreven. Zo hopen ze dat hun kind 'van 'tstraat geraakt'. Echt iets vreemd! We babbelden even met een moeder en ze vertelde ons dat ze dit deed omdat haar zoon het veel te druk heeft op het werk. Ook waren er geen enkele meisjes op zijn werk. Het was er echt nog redelijk druk en we zagen er ook 2 Chinezen 'onderhandelen'. Datingsites avant la lettre?

Na het park keerden we terug naar de buurt van de hostel en daar aten we lekkere jiaozi. Nadat we onze buikjes weer rondgegeten hadden, vertrokken we richting Olympisch dorp. Het vogelnest was mooi, maar ik had het allemaal toch iets indrukwekkender verwacht. We liepen daar een tijdje rond, wachtten tot het donker werd om de lichtjes te zien en keerden opnieuw terug naar de buurt rond de hostel om iets te eten en nog gezellig na te praten in de hostel. Allemaal samen foto's bewerken, Skypen met het thuisfront, blogpost typen ... Een leuk einde van een leuke eerste dag van onze rondreis!

Achteraf maak ik dan zeker blogpostjes die overzichtelijker zijn voor zij die ook naar Peking zouden willen gaan.

Tot de volgende!

Marie

2 opmerkingen:

  1. Haha amai, kan t mij nie voorstellen dat mijn ouders mij zouden verkopen op een marktje! Kijk al uit naar de volgende blogposts :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha da date-marktje :D Geniaal!

    BeantwoordenVerwijderen